Saturday 9 April 2011

Kebab Feri Kampung Hilir...

ok,now,segmen JLN2 CARI MKN mbawa anda semua ke satu lagi lokasi mkn segera yg tdpt di sibu…bdr aku..scara general nya,sibu dihuni oleh 80 % kaum cina dan slebihnya,bangsa melayu,iban,melanau..so,only 20% r bumis…utk mcari mknn sperti roti pita,kopok lekor apatah lagi kebab hanya boleh djumpai ketika bulan puasa..akan tetapi,yg ini telah wujud sejak aku form 1 dulu..tkenal dgn panggilan Kebab Feri Kg Hilir…secara amnya,tdpt 3 kampung kat sibu..kg datu,kg hilir dan kg nangka…aku duduk di kg nangka..tp bg yg jauh ckit dr bdr sibu,tdpt kg bahagia dan kg sentosa..
so,kita ke lokasi kali ini… ok,ianya mrupakan satu gerai yg diusahakan oleh pasangn suami isteri dlm tletak bhampiran dgn roundabout kg hilir n kg nangka.dinamakan Kebab Feri sempena bdekatan dgn pengkalan feri di hdpn..feri ini digunakan utk pduduk sberang kg2 tadi dan ianya mlalui sg igan..cwgn sg rejang….anda dpt mlihat kwsn pdg d blkg gerai tsebut..mrupakan tanah rizab kerajaan yg dkatakan akan dbgnkan bgn stinggi 20 tingkat..tp masih dlm perancangn..tanah tsebut juga mrupakan tapak funfair yg slalu diadakn masa aku sekolah rendah..ingat lagi masa 2,adenya merry go round,rumah hantu,lucky draw dan mcm2 ada…yg aku suke,main tikam2..:)..
ok,bbalik kpd segmen JLN2 CARI MKN arini,kita akan mlihat proses pmbuatan kebab local yg secara manual..










dan harganya cuma RM2..hmm,saiznya..sama dgn FISH SANDWICH KFC…sekian utk rancangan JLN2 CARI MKN..:).

pics credit sixthseal.com

No comments:

Post a Comment