Saturday 9 April 2011

ulat mulung (mulong)..makanan eksotik

ulat mulung atau sebutannya mulong mrupakan salah satu jenis mknan yg popular di sarawak…ianya mrupakn mknn yg tkenal di kalangan suku kaum Melanau..dlm bhasa melanau,ulat ini dpanggil ’siet’…
masa kecik2 dulu,masa 2 aku masih cute…:)..sama mcm skrg..:)..aku slalu ikut datuk dan ayah saudara aku sblh mak pegi ke hutan utk mcari ulat mulung ini..ulat mulung juga dkenali sbgi ulat sago krn mdpt namanya drpd pokok sagu atau rumbia..ini krn pokok sagu atau rumbia akan dtebang dan dibiarkan tsadai di muka bumi slama 3 atau 4 bulan shingga reput..masa datuk aku tebang pokok 2,bgegar rasanya bumi yg aku pijak apabila pokok tadi tumbang tsembam..
utk tempoh 3 hingga 4 bulan,ianya mrupakn tempoh matang  bagi ulat2 tsebut..ulat2 tadi dbiarkan mbesar dgn sihatnya di dlm btg pokok yg reput itu..
Image hosted by Photobucket.com
inilah hasil tuaian slps tempoh itu..kiranya ulat2 ini dh cukup matang utk dikutip..akil baligh..:)..yg berikutnya ialah zoom dekat….
Image hosted by Photobucket.com
heheh,cute tak?tp AWAS..makhluk kecik ni leh mgigit n gigitan manjanya trasa mcm gigitan semut api..dan yg berikutnya,ialah photo btg pokok rumbia yg telah mgalami proses kreputan…
Image hosted by Photobucket.com
bg aku,aku mjdkan ulat2 ini sbgi umpan utk aku mgail ikan baung kat sungai depan umah datuk aku..compared dgn cacing,ikan lebih kuat mhidu baunya..mula2 aku rasa geli-geleman apabila mmegang ulat tadi,mane x,bdnnya..cube anda bygkn..:)..tp pas2 ok..tp bg datuk and adik bradik mak aku,ulat2 tadi digoreng tanpa minyak..ini krn ulat2 ini sndiri apabila dgoreng akan mgeluarkan minyaknya yg bwarna kuning keemasan and pekat..baunya masa digoreng sbijik macam ayam goreng..mnurut datuk aku,rasanya mcm kuaci manis..tp aku belum sampai thp utk mcubenya..geli rasanya..bkn apa,aku bygkan ulat td mrangkak masuk ke dlm anak tekak aku,pas2 masuk ke dlm perut..x sanggup..:)..yg bestnya,kucing2 dberi mkn kpala ulat tadi relaks je mkn..siap bunyi KRUP..KRUP..yelah,dh kpala ulat 2 keras..stakat ni,yg pasti,cara ulat ni dmasak ialah dgn mgoreng..x tau lah kalau ade yg masak lemak cili api atau kari..:)
ulat2 ini mdtgkan keuntungn yg besar kpd para pjual nya..ikut harga pasaran tempatn,belum lagi kat pasaran saham…ulat ini djual 4 ekor RM1..atau 5 ekor utk RM1..itu bgantung kpd tahap gebunya and matangnya ulat2 tadi..kalau makin besar,makin mahal..cube bygkan brapa byk keuntungan yg dperolehi drpd sbtg pokok rumbia yg dbiarkan reput..sdh pasti di dlmnya,ada beribu2 ekor…kalau jumpe,bribu2 lemon,satu bonus..:)…

--photo ihsan Pejalai--thx.

No comments:

Post a Comment